Les cooperatives del futur es formen a l’escola amb el programa CuEmE

17 de juny de 2025

oplus_32

Les escoles de Sant Adrià del Besòs van presentar els productes de les cooperatives escolars que han creat amb el programa CuEmE durant aquest curs 2024-25.

Crear una cooperativa amb la gent de classe, llençar un producte i posar-lo a la venda quan vas a 6è és tot un repte. I el resultat de tot això el van mostrar a la plaça de la vila les escoles de Sant Adrià vinculades al programa de la Diputació Cultura Emprenedora a l’Escola (CuEmE) el passat 4 de juny al matí. L’alumnat d’escoles de primària públiques i concertades del municipi vinculades a aquest programa des de fa un bon grapat d’anys van presentar els productes de les seves cooperatives escolars amb denominacions d’allò més variades com EcoShop, TurbuGrafiti, Aedi Cooperators, Cooperativa Catalunya 5.0, EcoCascavell, Sg ART o TurbuCreating.

Com a Ateneu Cooperatiu Barcelonès Nord vam ser presents en aquest “mercat de cooperatives” per presentar-nos al professorat i a l’alumnat com a agent territorial promotor del cooperativisme, però sobretot per conèixer de primera mà què havia suposat el procés de crear una cooperativa a l’escola. Concretament, vam mantenir una conversa amb les membres de la cooperativa Sg ART de l’escola Sant Gabriel que ens van explicar la seva vivència des de crear-la, registrar-la, decidir els productes, elaborar-los, establir el preu, fer-ne difusió i portar el registre de venda al mateix mercat. El que més ressaltaven les joves cooperativistes era el repte i alhora la satisfacció del treball en equip per concretar les seves idees en productes elaborats. A la seva carpa-aparador es podien comprar marcs de fotos, pots decorats, centres de taula, porta espelmes i altres productes fruit del que la creativitat, la dedicació i el temps disponible van permetre. Destaquem com a aspectes significatius d’aquesta cooperativa (i d’altres del mercat) l’ús de materials reciclats i en el seu cas la contribució social en acordar destinar un 20% dels ingressos de les vendes a l’Associació Espanyola contra el Càncer.

Per al professorat el procés d’acompanyar-los durant el curs en el marc de les assignatures de plàstica i les tutories també ha suposat un repte que ha servit per cohesionar el grup classe i sobretot per donar espai a les habilitats particulars i a fer realitat les seves idees amb un projecte empresarial col·lectiu.

Val a dir que les ganes de l’alumnat cooperativista per recuperar la inversió realitzada va generar tot un ambient d’entusiasme per fer arribar els productes a la clientela que passejava per la plaça encuriosida per aquest mercat tan particular.


I per a quan arribi l’hora de constituir cooperatives en el futur, podreu comptar amb el suport de l’itinerari de creació de l’Ateneu cooperatiu.

Categories: Etiquetes: , , , ,