Eixos estratègics de l’Ateneu cooperatiu
4 de novembre de 2025
En el Consell Estratègic de l’Ateneu cooperatiu, el passat 23 d’octubre, es va presentar el que s’ha fet i el que està previst fer entorn dels 3 eixos estratègics a curt termini que es van adoptar a partir del diagnòstic de l’economia social i solidària al Barcelonès nord.

Resultats d’una diagnosi compartida
L’Ateneu cooperatiu va iniciar el novembre de 2024 un nou període tri-anual d’actuacions que es completarà l’octubre de 2027. Els primers mesos, mantenint l’activitat i serveis, es van dedicar a fer una diagnosi de l’economia social i solidària al Barcelonès nord i dels seus principals reptes. Aquesta diagnosi es va fer a través de la recollida de dades socioeconòmiques, així com la identificació d’oportunitats i reptes que té el cooperativisme i l’ESS al nostre territori per créixer tot incorporant la perspectiva de classe, de gènere i interseccional i la identificació dels diferents perfils majoritaris.
Hi va participar l’equip de tècniques de l’Ateneu Cooperatiu del Barcelonès Nord, així com les entitats participants de l’Ateneu i bona part de les persones i col·lectius referents de l’ESS al territori, a través de:
- Debats interns d’equip tècnic sobre temàtiques concretes.
- Entrevistes individualitzades a persones i projectes estratègics.
- Espais de debat col·lectiu convidant a persones referents.
- Qüestionaris individuals sobre propostes concretes per a cada segment de classe.
Amb tot això, i amb una posterior posada en comú de tots els continguts amb les tècniques responsables de l’ateneu hem identificat un total de set reptes, quatre reptes a curt termini (tres per al conjunt de l’Ateneu i un per al cercle de cultura «La Perifèrica») i tres reptes de futur a llarg termini més (dos per al conjunt de l’Ateneu i un més per al cercle de cultura «La Perifèrica»).
Tres eixos estratègics
Fruit d’aquest treball es van identificar els 3 primers eixos estratègics que ja han guiat l’actuació posterior de l’ateneu i s’han presentat al segon Consell Estratègic de l’any:
- Posicionar el cooperativisme i el conjunt de l’ESS com un agent socioeconòmic referent per als tres municipis del Barcelonès Nord
- Millorar la sostenibilitat dels projectes d’economia coŀlectiva a través d’un salt de qualitat en els serveis que ofereix l’Ateneu Cooperatiu
- Ampliar els límits del cooperativisme i l’ESS impulsant projectes en l’àmbit dels treballs rígids i manuals.
Per cada un d’aquests eixos s’ha treballat per objectius.
1. Posicionar el cooperativisme i el conjunt de l’ESS com un agent socioeconòmic referent per als tres municipis del Barcelonès Nord
Identifiquem la referencialitat com una de les qüestions fonamentals en l’objectiu general d’estendre el cooperativisme i l’ESS a la perifèria urbana. Són els vincles, les relacions socials i les xarxes comunitàries la base del sosteniment de qualsevol activitat econòmica col·lectiva. És per això que cal orientar de manera eficient els recursos per a generar espais amplis i legítims de participació i decisió arrelats al territori i mecanismes d’interlocució del sector amb el conjunt d’institucions.
Dins d’aquest eix s’ha treballat a partir de 3 objectius:
- 1.1. Impulsar i/o consolidar l’organització territorial a través dels Ecosistemes Cooperatius Locals.
- 1.2. Potenciar la relació amb administracions públiques i institucions formatives professionalitzadores.
- 1.3. Coordinar-se amb entitats referents del territori i la resta de programes de promoció de l’ESS.



2. Millorar la sostenibilitat dels projectes d’economia coŀlectiva a través d’un salt de qualitat en els serveis que ofereix l’Ateneu Cooperatiu
Tot el relat i l’imaginari que es pugui construir al voltant del cooperativisme i l’ESS no es podrà sostenir sense projectes econòmics sòlids i sostenibles. Caldrà aprofundir en l’eficiència no amb l’objectiu de majors beneficis privats, sinó per a millors condicions i gaudi per a la majoria treballadora. A més, com a necessitat concreta del moment actual, cal dotar-nos de recursos i serveis complementaris resolutius que facin més fàcil l’experiència cooperativa i comunitària.
Dins d’aquest eix s’ha treballat a partir de 3 objectius:
- 2.1. Sistematitzar els processos d’acompanyaments als projectes per assolir major eficiència i professionalitat.
- 2.2. Sistematitzar les formacions per esdevenir un referent formatiu estable al territori.
- 2.3. Crear una xarxa integral de serveis complementaris que ajudin a sostenir els projectes cooperatius.



3. Ampliar els límits del cooperativisme i l’ESS impulsant projectes en l’àmbit dels treballs rígids i manuals.
Cal una avaluació sincera de les possibilitats i els límits d’oferir com a opció el model cooperatiu com una alternativa real al conjunt de la classe treballadora tenint en compte els diferents segments de classe i superant els més proclius, com poden ser els vinculats a les professions liberals. Incorporar en l’equació també les treballadores autònomes en tota la seva diversitat de sectors com a subjecte al qual li pot interessar col·lectivitzar la seva activitat. Alhora, aprofundir en la concreció de propostes vàlides i sostenibles per a les treballadores desposseïdes i precaritzades en activitats rígides, manuals i excloses de tot poder de decisió dins la dimensió del treball remunerat.
Dins d’aquest eix s’ha treballat a partir de 3 objectius:
- 3.1. Apropar experiències d’èxit en l’àmbit dels treballs físics i manuals d’altres territoris amb característiques socioeconòmiques similars amb la intenció de replicar-les.
- 3.2. Impulsar iniciatives d’economia col·lectiva adaptades a cadascun dels perfils detectats en la diagnosi, posant èmfasi en els treballs manuals, rígids, i sense espai de reflexió i decisió.
- 3.3. Consolidar i/o ampliar la base social d’iniciatives col·lectives promocionant les cooperatives de serveis, de consum, d’habitatge i projectes comunitaris del territori.


